28 жовтня 2015 | Фоміна Віра

Особливості взаємодії початкової й основної школи

Image114 Image115 Image116У віковій психології період навчання у 5 класі припадає на межу між періодом зрілого дитинства та періодом дорослішання. Період дорослішання – підлітковий вік-характеризується ясними та кількісними змінами в біологічній , особистісній і соціальній сферах людини.

Тому на педагогів покладено неабияку відповідальність за ідентифікацію дитини  в соціумі, обрання нею подальшого життєвого шляху на основі ціннісного та професійного самовизначення. Серед новоутворень дітей зазначеного віку – довільность психічних процесів, внутрішній план дій, здатність до рефлексій. За цих умов  найраціональнішими є методи пасивної педагогіки, оскільки втручатися в розвиток дитини для того, щоб змінити, виправити його, є недоцільним й шкідливим, адже не можна змінити природу. Соціальна ситуація розвитку п’ятикласника залежить насамперед від сім’ї, стосунків із батьками. Якщо ці стосунки враховують його потреби та можливості, вибудовуються на засадах взаємоповаги та довіри, учень легко долає труднощі а навчанні та спілкуванні, активно набуває соціального досвіду, утверджується в таких елементах соціуму, як шкільний клас, група ровесників та інше. Руйнівною силою діяльності учня 5 класу стає потреба в самоствердженні. Поряд із суспільно корисною діяльністю, спілкуванням, головним видом діяльності дитини залишається навчання. Учень віддає перевагу тим видам навчальної діяльності, які, на його думку, роблять його дорослим у власних очах та очах значущих для нього людей. Найчастіше його приваблюють самостійна робота на уроці,складний навчальний матеріал. У реалізації нових форм  навчальної діяльності саме педагог, підтримуючи подальші зусилля, посилює віру дитини у власні сили.

Саме питанню адаптації учнів 5 класу у  школі ІІ ступеня було присвячене засідання педради-консиліуму, яке відбулось під час осінніх канікул. Відкрила засідання директор школи Гайдай І. Б.. Активну участь в обговоренні питань брали учителі Русанова О.В., Михайлик Л.В.,Кавун І.М., Фоміна Н.Е.,  заступники директора Баштан Н.В., Палієва С.І., соціальний педагог Линник С.В..

Педагоги школи намагалися дати відповіді на питання:

  • Який місток прокласти між 4-м та 5-м класами, щоб не знищити прагнення учнів до знань та інтерес до навчання? Що треба взяти до уваги класним керівникам, учителям – предметникам середньої ланки?
  • Як допомогти учневі прожити цей складний період із мінімалъними втратами? Як учитель початкової школи має підготуватися до переходу учнів у 5-й клас?

 

Проте готових рецептів щодо вирішення окресленої проблеми в педагогіці не існує. Учитель завжди має бути у творчому пошуку, адже у процесі навчання постійно виникають ситуації, що породжують нові проблеми, які й вирішувати треба по-новому. А успішній адаптації учнів 5-го класу до навчання в основній школі сприятимуть  цілеспрямована координація дій учителів, їхній професіоналізм і  досвідченість.

 

      С.І.Палієва, заступник директора з виховної роботи


Ви можете слідкувати за відповідями до цього запису через стрічку RSS 2.0. Ви можете прокрутити до кінця та залишити відгук. Пінги в даний час не допускаються.