28 квітня 2015 | Фоміна Віра

Безпека під час їзди на велосипеді

Image053Велосипед завжди був і залишається одним із улюблених засобів пересування, захоплюю­чим видом спорту і туризму. Він міцно увійшов у побут людей, особливо молоді. Можна тільки вітати прагнення молоді навчитися гарно їздити на цьому екологічному виді транспорту. Су­часний велосипед - це здоровий спосіб життя, можливість подорожувати та милуватися краєвида­ми, безліч цікавих друзів-велосипедистів.

Разом з тим, велосипед - винуватець безлічі серйозних травм. Мабуть, кожному з вас доводило­ся бачити, як навздогін автомобілю чи автобусу мчить велосипедист (і не завжди це підліток, а час­то й доросла людина), не звертаючи уваги ні на швидкісний рух транспорту, ні на ожеледь узимку. Та й підлітки, які демонструють на тротуарі серед переляканих пішоходів «акробатичні етюди» на ве­лосипедах, не таке вже рідкісне явище.

Придбавши собі «двоколісного друга», підліт­ки одразу ж забувають, що велосипед - учасник до­рожнього руху. Хай не такий швидкісний, як авто­мобіль, але все ж - транспортний засіб. Права на керування велосипедом не потрібні, навіщо ж пра­вила вчити? «Я не по дорозі їжджу, а тротуаром» - інколи чуєш від велосипедистів. І знов кидаються убік з тротуару пішоходи, коли раптом за спиною лунає велосипедний сигнал. Ще гірше, коли група молодих людей влаштовує тротуаром перегони.

Не задумуючись над небезпекою, яку несе ве­лосипед для інших учасників дорожнього руху, ве­лосипедисти не дуже дбають і про власну безпеку. Кошти на сучасний яскравий велосипед знаходять­ся, а на велосипедний шолом, засоби захисту рук та ніг - ні. Проте падіння з велосипеду справа майже звичайна і дуже травмонебезпечна.

Перерахуємо все те, що повинен мати велоси­педист на дорозі, для того щоб звести до мінімуму ризик ДТП й убезпечити власний рух у міському транспортному потоці.

  1. Велосипедний шолом і, по можли­вості, спеціальний велосипедний одяг.

Шолом виконує захисну функцію. Травми го­лови, пов’язані з їздою на велосипеді, часто бува­ють досить серйозними, а іноді стають причиною смерті, проте можуть бути попереджені, якщо ко­ристуватися захисними шоломами.

Велосипедний одяг. Властивістю велоси­педного одягу, є те, що він покращує аеродинаміку велосипедиста і йому легше на окремих ділянках дороги набирати й утримувати швидкість транс­портного потоку. Це важливо на деяких складних перехрестях і розвилках доріг.

  1. Справний велосипед.

Під справним велосипедом слід розуміти чітку, швидку й ефективну роботу гальм, переми­качів передач, усього іншого, а також відсутність частин, які могли б заблокувати роботу коліс або зачепитися за яку-небудь перешкоду.

Нормальна робота усіх вузлів велосипеда до­зволяє зосередитися на дорожній обстановці, а не на зламаних перемикачах передач або непрацюю­чих гальмах. А від цього може залежати ваше життя. Крім того, знову ж таки, справне перемикання пе­редач дозволить у найважливіші й найскладніші моменти (обгін, перебудова) без проблем набира­ти й утримувати швидкість транспортного потоку.

  1. Хороша фізична підготовка.

Під хорошою фізичною підготовкою мається на увазі високий рівень витривалості і сили велоси­педиста, а також його гнучкість. Як це впливає на безпеку руху на велосипеді по автодорозі?

Витривалість і сила велосипедиста - є ос­новними чинниками, що впливають на його швидкість. Як уже говорилося, на певних ділянках траси велосипедистові необхідно короткочасно розвивати швидкість, співвідносно зі швидкістю транспортного потоку (на складних перехрестях або розвилках). Крім того, сильні руки дозволяють на високій швидкості відносно безпечно показува­ти лівий або правий поворот. Коли дорога не рівна, у велосипедиста повинно вистачити сили, щоб ут­римувати кермо однією рукою, піднявши іншу для вказівки напряму свого руху.

Гнучкість, найперше, здатність крутити го­ловою. Велосипедист повинен моніторити дорож­ню ситуацію навколо себе на 360 градусів. Чим частіше він кидає погляд назад, тим краще.

  1. Хороший зір.

Хороший зір дозволяє помічати нерівності асфальту за будь-якого освітлення задовго до того, як ви по них проїдете, а отже, і вибирати найбільш оптимальну і безпечну траєкторію руху.

Також слід розвивати навички бічного зору. Велосипедист має навчитися помічати автомобілі й інші об’єкти бічним зором, не дивлячись на них впритул. Це дуже корисна якість, оскільки дозволяє менше відволікатися від дороги, швидко перевіри­ти дорожню обстановку ззаду і збоку.

  1. Оснащення велосипеда.

При русі по дорогах загального користування велосипед обов’язково має бути оснащений фарою, задньою блимавкою червоного кольору і бічними світловідбивачами жовтого або білого кольору. Усе це треба для того, щоб зробити велосипедиста помітнішим на дорозі в умовах недостатньої освітле­ності. Фару варто вмикати не лише вночі, але і в до­щову погоду. А ось задню блимавку потрібно вмикати в будь-який час і в будь-яку погоду. Заїжджаючи в тінь мосту, або тунель, водій автомобіля, після яскраво освітленої вулиці, на декілька секунд сліпне, а в цю саму мить велосипедист може опинитися біля нього на дорозі, і саме яскраве світло блимавки дозволить водію помітити його присутність.

Катаємося без травм!

Щоб уникнути травм та інших неприємнос­тей, пов’язаних з їздою на велосипеді, перш ніж вскочити в сідло «двоколісного друга», необхідно перевірити свою екіпіровку та справність ве­лосипеда. А саме:

  • їздити на велосипеді, надівши на голову за­хисний шолом;
  • обов’язково взуватися - босі ноги зісковзу­ють з педалей, це може призвести до падіння з ве ве­лосипеда;
  • якщо на Вас широкі брюки, зробіть все, щоб штанина не змогла потрапити до ланцюга велоси­педа (заверніть штанину або закріпіть її, встановіть захисний щиток на ланцюг);
  • перевірте, чи добре затягнуті всі болти та гайки велосипеда;
  • за необхідності, змажте деталі, що труться;
  • переконайтеся, чи надійно закріплене кер­мо, чи не провертається воно;
  • перевірте надійність кріплення педалей; пе­реконайтеся, що вони вільно обертаються (якщо педаль не обертається, то при їзді через деякий час вона може мимоволі вивернутися);
  • перевірте натягнення ланцюга, бо ослабле­ний ланцюг може зіскочити в найзручніший мо­мент (наприклад, при спуску з гори або на пере­хресті). Це може стати причиною не лише травми, а й серйозної аварії;
  • перевірте, чи надійно закріплене сидіння;
  • обов’язкова наявність велосипедного дзвін­ка, оскільки вчасно поданий сигнал дозволить уникнути зіткнень з іншими велосипедистами або пішоходами;
  • велосипед неодмінно повинен бути уком­плектований насосом і набором ключів, щоб зав­жди можна було підтягти ослаблені кріплення;
  • якщо ви збираєтеся на велосипеді в далеку дорогу, то неодмінно треба взяти з собою ремонт­ний комплект - набір ніпелів, клей, гумові наклад­ки для заклеювання камери, яка може порватися або проколотися (ще краще взяти з собою запасну камеру).

Слід ураховувати ще одну небезпеку - пере­сування ґрунтовими дорогами або за межами міста. На таких дорогах, як відомо, немає ні вело­сипедних доріжок, ні тротуарів. Та й узбіччя часто теж немає.

Знаходячись на дорозі, пам’ятайте, що з усіх учасників дорожнього руху, ви найменш захищені від ушкоджень, а отже, завжди не праві. І намагати­ся довести щось недбайливому або неввічливому водієві - безглуздо. Він прав тільки тому, що ви не загрожуєте його життю. А ось ваше життя знахо­диться в постійній небезпеці, і найкращим рішен­ням, при виникненні складної ситуації, викликаної неадекватністю водія авто, є спробувати мінімізува­ти ризик ДТП для себе. Зосередьтеся на дорозі, не дратуйтеся і не втрачайте над собою контроль. Пам’ятайте, що ваше життя і здоров’я важливіші за миттєву помсту.


Ви можете слідкувати за відповідями до цього запису через стрічку RSS 2.0. Ви можете прокрутити до кінця та залишити відгук. Пінги в даний час не допускаються.